Basistools van de digitale werkplek voor kmo’s

Wat zijn de basistools van de moderne digitale werkplek?

Als bedrijf staat u nooit stil, uw klanten en concurrenten trouwens ook niet. Vooral op digitaal vlak ligt het tempo van veranderingen hoog. Hoe staat het met de digitale werkplek in uw onderneming, bent u al mee? Hieronder krijgt u een handig overzicht van hoe tools in uw bedrijf het verschil kunnen maken.

Digitale werkplek in de praktijk

Volgens een onderzoek van Statbel over het gebruik van ICT in ondernemingen (afgenomen tussen mei en september 2021) bleek COVID-19 een belangrijke reden om volledig online te gaan. Slimme bedrijven zetten echter al langer digitale instrumenten in om voor een beter bedrijfsresultaat en hogere klanten- en werknemerstevredenheid te zorgen.

De tools die ze daarbij gebruiken:

- Web- en cloudapplicaties

  • Gekend is Microsoft 365 als samenwerkingsplatform met een naadloze integratie van de vele gekende Microsoft-tools, zoals Word, Excel en PowerPoint
  • Google Workspace is een ander voorbeeld

- Digitale telefonie zoals een VoIP-centrale waarbij u belt over een veel flexibelere internetverbinding met heel wat meer mogelijke instellingen

- Software voor invoicing, stock- en salesmanagement, denk bijvoorbeeld aan Teamleader of Odoo.

Het doel van deze tools is om uw onderneming sneller, efficiënter en klantvriendelijker te laten werken.

Wist u dat VoIP uw bedrijf performanter maakt?
Ontdek de voordelen van VoIP

Voordelen van een moderne werkplek bij een kmo

Een moderne, digitaal geïntegreerde werkplek bezorgt uw kmo heel wat voordelen:

  • Een hogere productiviteit
  • Een betere onderlinge samenwerking tussen collega’s
  • Een schaalbare, flexibele en betaalbare IT-infrastructuur, met voorspelbare kosten
  • Een stevige beveiliging van je digitale assets met voortdurende automatische updates
  • Een sterke basis voor uw toekomstplannen

Hogere productiviteit

Digitale tools zorgen op verschillende manieren voor een hogere productiviteit. Dat gaat via een versnelling van interne bedrijfsprocessen tot een verbeterde interactie met klanten en leveranciers. Ook op vlak van hr bestaan er bijvoorbeeld interessante tools, denk aan een Officient.

Kortom: kostenefficiëntie op de werkplek zorgt voor zowel betere producten als voor betere dienstverlening. Alleen is het belangrijk om door de bomen het bos niet uit het oog te verliezen. Het aanbod is soms overweldigend.

Stem uw tools af op uw doelen en noden door een prioriteitenlijst samen te stellen: welke tools kunt u inschakelen voor welke taken, waar is er synergie, hoeveel kosten ze, … En vergeet ook uw medewerkers zelf niet te bevragen! Maak meteen ook het onderscheid tussen ‘must-haves’s en ‘nice-to-haves’. Functionaliteiten die interessant lijken, maar die u nog niet nodig hebt, laat u best even achterwege.

Tip: geef voorrang aan partners die ook oplossingen hebben voor als uw bedrijf groeit.

Betere onderlinge samenwerking

Digitale tools zorgen voor betere onderlinge samenwerking. Dat komt in de eerste plaats omdat een werkplek dat digitaal is georganiseerd, zorgt voor een efficiënte manier van remote werken en thuiswerk, overal en met elk apparaat (desktop, laptop, smartphone en tablet). Ook hybride samenwerking tussen collega’s op kantoor en collega’s thuis, aan hetzelfde document, is mogelijk. Onderschat daarbij niet het belang van een stabiele internetaansluiting.

Een onderlinge samenwerking die dankzij de juiste tools op elkaar is afgestemd, zorgt voor cruciale voordelen:

  • Cloudapplicaties voorkomen dat documenten verloren raken
  • Optie voor werknemers om thuis ‘remote’ te kunnen werken, boost hun tevredenheid en speelt een belangrijke rol om nieuw personeel aan te trekken
  • Of u nu één winkel heeft, of vijf, dankzij de juiste partner voor uw IT- en digitale telefonie-infrastructuur verloopt alles veilig en blijft iedereen bereikbaar

Zo brengen we bij Com-One bijvoorbeeld de volledige interne en externe communicatie van bedrijven samen. Via het softwarepakket Unified Communication kunt u eenvoudig en veilig communiceren via verschillende toestellen binnen uw kmo. Denk daarbij aan chatberichten, telefonie, fax, e-mail enzovoort.

Toekomst van digitalisering op de werkvloer

Wat vooral belangrijk is bij de uitbouw van uw eigen gedigitaliseerde bedrijf? Een overkoepelende visie en een toekomstgerichte aanpak. Wat zijn de langetermijndoelstellingen van uw organisatie en wat is de visie die erachter schuilgaat? Digitale tools zijn het middel bij uitstek om de achterliggende doelstellingen te bereiken en meerwaarde te creëren, maar vormen nooit een doel op zichzelf.

Tip: Toekomstgerichte organisaties kiezen niet voor een reeks van losse tools, maar zorgen voor een goed functionerend en gestroomlijnd intern netwerk of ecosysteem. Soms laat u beter een handige tool schieten als die niet te combineren valt met uw huidige set.

Concreet voorbeeld: de juiste bandbreedte voor uw zaak

Veel internetproviders adverteren met hoge bandbreedtes, bijvoorbeeld een internetverbinding aan 1 Gbps*. Alleen is dat helemaal niet nodig of zelfs wenselijk. Een stabiele en snelle internetverbinding wordt niet (volledig) bepaald door de bandbreedte. Een lage latency* is veel belangrijker. De kans is groot dat uw kantoor of zaak zelfs toekomt met een bandbreedte van 20 Mbps, zolang er geen vertraging op de verbinding zit.

* Gbps staat voor gigabit per seconde
 Latency is de vertraging waarmee pakketten van en naar het internet worden gestuurd.

Bij Com-One kunt u ook een glasvezelverbinding met een snelheid 1 Gbps krijgen, maar dit stellen we alleen voor aan echt grote kantoren waar honderden medewerkers tegelijk via het internet werken. Anders is dat een overbodige en dure kost. Veel efficiënter en budgetvriendelijker is een verbinding van 150 Mbps* als downloadsnelheid en 50 Mbps als uploadsnelheid.

* Mbps staat voor megabit per seconde

Samengevat

Het is moeilijk om een overzichtelijke lijst van tools aan te bieden, aangezien ieder bedrijf zijn eigen context heeft. Toch vatten we hier de verschillende stappen voor u samen als u interesse heeft om te digitaliseren.

  1. Maak een overzicht van (de belangrijkste) taken en processen binnen uw onderneming. Voor welke hiervan bestaat er een digitale oplossing? Luister ook eens bij vakverenigingen, concurrenten of (interne) collega’s.
  2. Bepaal prioriteiten. U bouwt beter stap voor stap aan een mooi op elkaar aangesloten ecosysteem, dan dat u start met verschillende losstaande tools.
  3. Vergelijk de opties van iedere tool en/of vraag naar een demo.
  4. Kies voor een structurele telefonie-, internet- en netwerkpartner die u ondersteunt bij het veiling inschakelen van alle digitale tools.
  5. Evalueer en schrap indien nodig. Rome werd ook niet op één dag gebouwd.

Com-One levert alle onderdelen voor de moderne werkplek, met uitzondering van de vak- en cloudsoftware.

We helpen u vrijblijvend zo snel mogelijk persoonlijk verder.